- Η διδακτική ενότητα <<Τα φύλα στη λογοτεχνία>> επιλέχθηκε για την Α' Λυκείου ως κριτήριο την ηλικία των αναγνωστών. Οι μαθητές της Α' Λυκείου βιώνουν την ηλικία της εφηβίας με τις ιδιαιτερότητες ,τις δυσκολίες αλλά και τη γοητεία της ,συγκροτούν την υποκειμενικότητα τους ,ανιχνεύουν τους ρόλους τους αλλά και τους ρόλους των άλλων βρίσκονται διαρκώς στη διαδικασία απόκτησης ταυτότητας ,δηλαδή αναζητούν τον πιο σημαντικό αναπτυξιακό στόχο της εφηβικής ηλικίας .Στο πλαίσιο αυτής της διαδικασίας ,το ενδιαφέρον για το άλλο φύλο ενισχύεται.
- Η ενότητα <<Τα φύλα στη λογοτεχνία>> επιθυμεί να αξιοποιήσει το ενδιαφέρον αυτό ,λαμβάνοντας υπόψη και συγκεκριμένες διαπιστώσεις για την αναγνωστική συμπεριφορά των μαθητών .
ΣΚΟΠΟΘΕΣΙΑ
- 1)Να συνειδητοποιήσουν οι μαθητές την ιστορικότητα των κειμένων,δηλαδή την πολυσύνθετη αλληλεπίδραση των κειμένων με το ιστορικό πλαίσιο στο οποίο αυτά γεννήθηκαν και διαβάστηκαν.
- 2)Να συνειδητοποιήσουν ότι οι ρόλοι και η εικόνα των φύλων καθορίζονται από το ιστορικό ,κοινωνικό ,πολιτισμικό πλαίσιο .
- 3)Να διερευνήσουν τα κοινωνικά στερεότυπα περί φύλου και τις λογοτεχνικές εικόνες των ταυτοτήτων του φύλου.
- 4)Να κατανοήσουν ότι η λογοτεχνία μπορεί να αναπαράγει αλλά και να τροποποιεί ή να ανατρέπει κοινωνικά πρότυπα.
- 5)Να αναστοχαστούν τη δική τους διαδρομή για τη συγκρότηση της ταυτότητάς τους
ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ
- Με την ολοκλήρωση της διδασκαλίας του σεναρίου επιδιώκουμε οι μαθητές και οι μαθήτριες να είναι σε θέση:
- Να συγκρίνουν περισσότερα ανδρικά και γυναικεία ποτρέτα ,ρόλους και σχέσεις σε κείμενα ίδιας ή διαφορετικής εποχής και να αιτιολογούν τις διαφορές με βάση το κοινωνικό και ιστορικό πλαίσιο.
- Να συνεξετάζουν δύο ή περισσότερα κείμενα με άξονα παρατήρησης ένα ή περισσότερα από τα προτεινόμενα υποθέματα.(π.χ. σχέση πατέρα-κόρης ,μητέρας-γιου)
- Να αναζητούν διάφορα είδη κειμένων τα οποία να αναφέρονται στο γενικό θέμα ή σε υποθέματα
- Να υποστηρίζουν γραπτά και προφορικά τις εργασίες τους στην ομάδα-τάξη
- Να συγγράφουν κείμενο για το οπισθόφυλλο ενός βιβλίου ή βιβλιοκριτή με σκοπό να ελκύσουν νεαρούς αναγνώστες.